مسیر ورودی در ایزابل (INBOUND ROUTE )
در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به تنظیمات مسیر دهی تماس در ایزابل می پردازیم و یاد می گیریم چگونه مسیر های متفاوتی برای تماس های ورودی داشته باشیم.
تعریف مسیر ورودی
هر تماسی که وارد سیستم تلفنی ایزابل می شود (تماس می تواند از یک خط شهری ویا یک سیستم تلفنی دیگر وارد شود در واقع هر تماسی که از طریق ترانک وارد سیستم تلفنی شود ) باید از طریق یک مسیر تنظیمات مسیر ورودی در ایزابل ورودی هدایت شود. مسیر های ورودی می تواند یک مسیر کلی و یا چندین مسیر تفکیک شده باشند.
توجه کنید به صورت پیش فرض هیچ مسیر ورودیی در سیستم تلفنی ایزابل وجود ندارد و تمامی تماس ها به سمت ایزابل با خطا مواجه می شوند.
تعریف DID و CID در ایزابل
این دو متغیر در سیستم های تلفنی بسیار پر کاربرد هست و نه تنها در مسیر های ورودی بلکه در بیشتر تنظیمات باید این دو پارامتر را مقدار دهی کنیم.
هر خط تلفن که به سمت شما یک تماس ارسال می کند دو پارامتر آموزش ویپ را نیز با خود به همراه دارد یکی DID و دیگری CID .
DID مخفف عبارت Direct Inward Dialing می باشد که به معنای شماره گیری مستقیم داخلی است ، در واقع این شماره به ما اطلاع می دهد که تماس از کدام خط به سمت ما می آید و برای راحتی کار معمولا DID با شماره همان خط یکی است ، متاسفانه در خطوط آنالوگ DID ارسال نمی شود و ما در تنظیمات GateWay و یا کارت تلفنی باید این DID را ایجاد کرده و به سیستم تلفنی تحویل دهیم تا مشخص باشد تماس از کدام خط وارد سیستم تلفنی می شود.
CID هم مخفف caller identification می باشد که به معنای شناسه تماس گیرنده است ، تنظیمت مسیر ورودی در ایزابل در سیستم های تلفنی این شماره در واقع همان شماره تماس گیرنده می باشد
تنظیمات مسیر های ورودی در ایزابل
برای اضافه کردن یک مسیر ورودی ابتدا وارد PBX می شویم و سپس تنظیمات مسیر ورودی در ایزابل از منوی سمت چپ گزینه Inbound Route را انتخاب می کنیم ، در پنجره باز شده از منوی سمت راست گزینه Add Incoming Route را انتخاب می کنید
۲- DID Number : مهم ترین قسمت در تنظیمات مسیر های ورودی می باشد ، آموزش ESSABEL در این قسمت مشخص خواهید کرد که تماس از کدام خط وارد شده است ( البته زمانی که مسیر تماس از خطوط مختلف متفاوت است این پارا متر مقدار دهی می شود)
۳- CallerID Number : شماره تماس گیرنده را مشخص می کنید فرض کنید لازم دارید در صورتی که از یک شماره تلفن خاص مسیر متفاوتی داشته باشید این پارامتر را مقدار دهی می کنید.
۴- Music On Hold شما می توانید در این قسمت موزیک انتظار مورد نظر خود را برای مسیر ورودی مشخص کنید.
۵- Call Recording شما می توانید تماس های ورودی را ضبط کنید ، و یا از ضبط آنها جلوگیری کنید ، توجه کنید که این قسمت به ضبط مکالمه در داخلی الویت دارد.
۶- Set Destination : در این قسمت هم می توان مقصد تماس را مشخص کنید ، این مقصد می تواند هر کجا در مر کز تلفن ایزابل باشد.
مثالی در باره کاربرد DID و CID در مسیر ورودی
فرض کنید مدیر شرکت از شما خواسته است در صورتی که از منزل ایشان با شماره تلفن XXXXXXXX با هر شماره ای از شرکت تماس گرفته شد تماس مستقیم به داخلی ایشان وصل شود، در این حالت مقدار CID برابر XXXXXXXX و DID را خالی می گذاریم و مقصد تماس را داخلی مدیر در نظر می گیریم
حال فرض کنید مدیر از شما می خواهد که یک خط آموزش VOIP اختصاصی به ایشان نسبت دهید یعنی هر کسی با خطی از شرکت که شماره آن YYYYYYYY است تماس گرفت مستقیم به ایشان وصل شود در این حالت مقدار DID برابر YYYYYYYY و مقدار CID را خالی می گذاریم و مقصد تماس را داخلی ایشان در نظر می گیرم
توجه
در صورتی که یک مسیر ورودی شامل DID و CID نشود یعنی این دو مقدار خالی باشد تمامی تماس ها از طریق این مسیر هدایت خواهند شد.