راه اندازی سیستم پیشرفته تلفن

این وبلاگ به موضوع راه اندازی voip می پردازد.

راه اندازی سیستم پیشرفته تلفن

این وبلاگ به موضوع راه اندازی voip می پردازد.

دستکاری شماره در روتر سیسکو

يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۱۷ ق.ظ

سلام . با قسمت بیستم از سری مقالات آموزشی CCNA Collaboration در خدمت شما عزیزان هستیم .دستکاری شماره در روتر سیسکو همانطور که از عنوان مقاله پیداست ، در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزش ویپ سیسکو می‌خواهیم مطالب و نکات کاربردی را در مورد نحوه دستکاری شماره در روتر سیسکو بیاموزیم . با ما همراه باشید .

آشنایی با نحوه دستکاری شماره در روتر سیسکو :

به طور کلی در بسیاری از پروژه‌های مختلف ممکن است با مسئله‌ای مواجه شوید که برای پیاده‌سازی سناریو خود مجبور شوید شماره گرفته شده را دستکاری نمایید . این دستکاری می‌تواند شامل اضافه یا کم کردن مقادیری به شماره گرفته شده باشد تا تماس به درستی به مقصد مورد نظر ارسال شود .

برای دستکاری شماره در روتر سیسکو راه‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه مقاله به بررسی نحوه تنظیم و راه‌اندازی آن‌ها خواهیم پرداخت .

دستکاری شماره به کمک Prefix :

به کمک این دستور می‌توانیم مقادیری را به قبل از شماره گرفته شده اضافه کنیم . برای درک این موضوع به مثال ذیل توجه کنید :

فرض کنید در Dial Peer زیر می‌خواهیم به هر دلیلی ، عدد ۰۲۱ را به ابتدای شماره گرفته شده اضافه نماییم . در این صورت داریم :

Router# conf t
Router(config)# dial-peer voice 1000 POTS
Router(config-dial-peer)# destination-pattern 9T
Router(config-dial-peer)# prefix 021
Router(config-dial-peer)# port 0/0/1

دستکاری شماره به کمک Forward-digits :

به کمک این دستور می‌توانید تعداد رقمی که باید از سمت راست شماره گرفته شده ، ارسال شود را تعیین کنید . برای درک بهتر این موضوع به مثال ذیل توجه کنید :

فرض کنید به دلایلی می‌خواهیم تنها سه رقم سمت راست شماره گرفته شده Forward شود . در این حالت داریم :

Router# conf t
Router(config)# dial-peer voice 1000 POTS
Router(config-dial-peer)# destination-pattern .T
Router(config-dial-peer)# forward-digits 3
Router(config-dial-peer)# port 0/0/1

دستکاری شماره به کمک ‌ Digit-strip‌ یا No Digit-strip‌  :

همانطور که در قسمت‌های قبلی سری مقالات آموزش CME سیسکو گفته شد ، به صورت پیشفرض روتر اعداد مشخص در Destination Pattern نوشته شده در Dial Peer را حذف می‌کند . به کمک دستور No Digit-strip می‌توانیم این قابلیت را غیر فعال کنیم .

برای درک بهتر به مثال ذیل توجه کنید :

فرض کنید ما می‌خواهیم برای ارسال تماس به سمت مرکز تلفن سمت راست یک Pots Dial Peer بنویسیم . همانطور که در مقاله معرفی Pots Dial Peer ها گفتیم داریم :

 
نحوه دستکاری شماره در روتر سیسکو
 

Router# conf t
Router(config)# dial-peer voice 2000 VOIP
Router(config-dial-peer)# destination-pattern 2…
Router(config-dial-peer)# no digit-strip
Router(config-dial-peer)# port 1/0:23

همانطور که گفته شد ، در صورتی که در Dial Peer فوق کامند No Digit-strip را نزنیم روتر عدد ۲ نوشته شده در Destination Pattern را از ابتدای شماره گرفته شده حذف می‌کند .

دستکاری شماره به کمک ‌ Num-exp  :

به کمک این دستور هر شماره‌ای که با مقدار وارد شده در این کامند Match شود ، به مقدار تعیین شده در این کامند تغییر خواهد کرد . برای درک بهتر به مثال ذیل توجه کنید :

فرض کنید داریم :

Router# num-exp 4… 5…

در این حالت هر زمان شماره ای ۴ رقمی که با ۴ شروع شود گرفته شود ، رقم اول به ۵ تغییر می‌کند . خدمات ویپ مثلا اگر ۴۵۶۷ را بگیریم ، به عدد عدد ۵۵۶۷ تبدیل خواهد شد .

نکته : همانطور که مشاهده می‌کنید ، این کامند در حالت Enable روتر وارد می‌شود .

دستکاری شماره به کمک ‌Voice Translation-profile :

در روتر سیسکو می‌توانیم عمل دستکاری شماره‌ها را به کمک Voice Translation-profile نیز انجام دهیم . Voice Translation-profile به ما این امکان را می‌دهند تا با انعطاف‌پذیری بالا ، شماره‌های گرفته شده را توسط قوانین و شرایط مختلف تغییر دهیم .

به دلیل بالا بودن حجم مطالب و درک بهتر مبحث Voice Translation-profile ، نحوه تنظیم و راه‌اندازی آن را به صورت کامل در مقاله‌ای جداگانه در قالب یک سناریو در قسمت بعدی مورد بررسی قرار خواهیم داد .

مطالب مقدماتی مرتبط با مبحث دستکاری شماره در روتر سیسکو در همین نقطه به پایان می‌رسد . خدمات voip در جلسه بعدی به نحوه دستکاری شماره‌ها به کمک Voice Translation-profileها خواهیم پرداخت . در صورت وجود هرگونه ابهام یا سوال در مورد مطالب مطرح شده در این مقاله آموزشی ، می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان گروه ویپینگ در ارتباط باشید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۱۹
ویرا ویرا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی