راه اندازی سیستم پیشرفته تلفن

این وبلاگ به موضوع راه اندازی voip می پردازد.

راه اندازی سیستم پیشرفته تلفن

این وبلاگ به موضوع راه اندازی voip می پردازد.

۳۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

در قسمت قبل از مجموعه آموزش ایزابل ساخت بازه زمانی را آموزش دادیم ، در حال حاضر شما می توانید بازه زمانی دلخواه خود را بسازید حال نوبت آن می رسد شرط زمانی را برای رویداد های داخل ایزابل استفاده کنیم.

قبل از هر چیز از تنظیم بودن ساعت سرور ایزابل مطمئن شوید .

برای اینکار از زیر منوی تنظیم ساعت در ایزابل سیستم گزینه preferences را انتخاب می کنیم و آموزش مدیریت زمان در ایزابل سپس از زیر منوی آن Date/Time را انتخاب می کنیم در پنجره باز شده می توانیم ساعت سیستم را مشاهده و یا آن را اصلاح کنیم

تنظیم ساعت در ایزابل

شرط زمانی در ایزابل

شرط زمانی یا (Time Condition) دقیقا یک شرط وابسته به زمان انتخابی تنظیم ساعت در ESSABEL شماست بدین شکل که اگر در محدوده زمانی بودیم عملکرد چگونه باشد  و یا اگر نبودم چه کار دیگری انجام شود.

تعریف شرط زمانی  (TIME CONDITION)

برای تعریف شرط زمانی (Time Condition) در ایزابل ابتدا آموزش ویپ از منوی PBX گزینه PBX Configuration را انتخاب می کنیم و سپس گزینه Time Condition را انتخاب می کنیم.

برای تعریف یک Time Group در ایزابل از منو PBX ، گزینه PBX Configouration را انتخاب می کنیم آموزش زمان بندی در ایزابل از تنظیمات PBX گزینه Time Group را انتخاب می کنیم

آموزش زمانبندی در ایزابل

از منوی سمت راست گزینه Add Time Condition را برمیگذینیم . با صفحه مانند آموزش زمانبندی در ایزابل شکل زیر مواجه می شویم

آموزش Time Condition در ایزابل

تنظیمات شرط زمانی در ایزابل بسیار ساده است . ابتدا در قسمت   Time Condition nameیک نام برای شرط زمانی (Time Condition)  انتخاب می کنیم .

در قسمت Time Group یک بازه زمانی که از قبل ساخته ایم را انتخاب می کنیم.

در قسمت Destination if time matches مسیر تماس در صورتی که در بازه زمانی باشیم را مشخص می کند.

در قسمت Destination if time does not match مسیر تماس در صورتی که در بازه زمانی نباشیم را مشخص می کنیم.

مثالی در مورد شرط زمانی

در قسمت قبل مثالی از ساخت یک بازه زمانی برای ساعت کاری را زدیم

حال برای اینکه در ساعت کاری تماس ها را به یک IVR وصل کنیم و در ساعت های آموزش voip  غیر کاری صدایی مبنی بر اینکه ساعت کاری تمام شده است پخش کنیم بدین شکل عمل می کنیم

ابتدا یک IVR می سازیم در قسمت های قبل آموزش ساخت IVR در ایزابل را داده ایم و بعد از آن یک announcement می سازیم که آموزش ساخت announcement در ایزابل را نیز در قسمت قبل گفته ایم . صدای announcement را پایان ساعت کاری میگذاریم سپس یک Time Condition می سازیم بازه زمانی work time را به آن اضافه میکنیم و مسیر وردی Inboud route را به Time Condition متصل می کنیم در قسمت  Destination if time matches تماس را به IVR و در قسمت  Destination if time does not match  تماس را به announcement متصل می کنیم.

به همین سادگی شما می توانید یک شرط زمانی برای تماس های ورودی بسازید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۲۳
ویرا ویرا

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به مدیریت زمان در ایزابل می پردازیم ، با یادگیری این مبحث شما می توانید بحث زمان را در همه فرایند های مرکز تماس خود دخیل کنید.

به عنوان مثال می خواهید در خارج از ساعت کاری تماس گیرنده ها با صدایی مبنی بر اتمام ساعت کاری برخورد کنند.

برای این منظور دو مفهوم در ایزابل را باید یاد بگیرید

  • Time Group
  • Time Condition

TIME GROUP در ایزابل

به بازه های زمانی تعریف شده آموزش مدیریت زمان در ایزابل در ایزابل Time Group می گویند

تعریف TIME GROUP در ایزابل

برای تعریف یک Time Group در ایزابل از منو PBX ، گزینه PBX Configouration را انتخاب می کنیم از تنظیمات PBX گزینه Time Group را انتخاب می کنیم

مدیریت زمان در ایزابل

در صفحه باز شده از منوی سمت راست Add Time Group را می زنیم

در صفحه باز شده می توانیم یک محدوره زمانی تعریف کنیم

Description : یک توضیح برای محدوده زمانی خود اضافه می کنیم

Time to start:    می توانم ساعت شروع را مشخص کنیم

Time to finish:   در این قسمت ساعت و دقیقه پایان را مشخص می کنیم

Week Day start: زمان شروع در هفته را مشخص می کنیم

Week Day finish: زمان  پایان در هفته را مشخص می کنیم

Month Day start: زمان شروع در ماه را مشخص می کنیم

Month Day finish: زمان پایان در ماه را مشخص می کنیم

Month start: زمان شروع  ماه را مشخص می کنیم

Month finish:    زمان پایان ماه را مشخص می کنیم

مدیریت زمان در ایزابل

توجه

توجه داشته باشید که در هر گزینه ای اگر زمانی را انتخاب نکنیم و همان خط تیره با قی بماند به معنای بی اهمیت بودن آن گزینه می باشد و در تمام آن محدوده بازه زمانی ما معتبر خواهد بود.

در صورتی که می خواهید چند محدوده داشته باشید باید ابتدا محدوده اول آموزش ویپ را ذخیره کنید و سپس از منوی سمت راست دوباره آن را انتخاب کرده و در ویرایش آن می توانید محدوده های بیشتری به آن اضافه کنید

یک مثال کاربردی از محدوده زمانی در ایزابل

فرض کنید می خواهیم ساعت کاری یک شرکت را در محدوده زمانی تنظیم کنیم

ساعت کاری شرکت بدین شکل است

از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر  و در روز های پنجشنبه از ساعت ۹ صبح  تا ۱ عصر و جمعه ها تعطیل می باشد

مقدار Description را Work time قرار می دهیم

بقیه مقادیر به شکل زیر خواهد بود

Time to start:    ۹:۰۰

Time to finish:   ۱۷:۰۰

Week Day start: saturday

Week Day finish: wednisday

Month Day start: – –

Month Day finish: – –

Month start : – –

Month finish: – –

Time Group را ذخیره کرده و دوباره از منوی سمت راست انتخابش می کنیم . آموزش ESSABEL با اسکرول مشاهده می کنیم یک محدوده دیگر اضافه شده است آن را نیز به شکل زیر با مقادیر زیر پر میکنیم

Time to start:    ۹:۰۰

Time to finish:   ۱۳:۰۰

Week Day start: thursday

Week Day finish: thursday

Month Day start: – –

Month Day finish: – –

Month start : – –

Month finish: – –

تنظیمات را ذخیره می کنیم ، آموزش VOIP بازه زمانی آماده است.

توجه

توجه داشته باشید که به دلیل عدم تطبیق دقیق ماه های میلادی روی ماه های جلالی استفاده از گزینه های مربوط به ماه بسیار حساس و دقیق باید باشد ، چون احتمال بروز خطا بسیار بالاست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۲۲
ویرا ویرا

یکی از قابلیت های ایزابل ایجاد گروهای تماس  است. شما می توانید چند آموزش ساخت RING GROUP در ایزابل داخلی را در یک گروه تماس قرار دهید و با این روش توسط یک شماره دیگر به مجموعه ای از داخلی ها دسترسی دارید.

به عنوان مثال شما چند نفر کارشناس فروش دارید . در صورتی که یک IVR را به سمت کارشناسان فروش هدایت کنید باید دو کارشناس را در یک گروه تماس و IVR را به سمت گروه هدایت کنید.

ساخت RING GROUP  در ایزابل

برای ساخت ring group از منوی سمت چپ PBX > PBX Configuration  را انتخاب کنید از منوی جدید گزینه آموزش Ring Group در ایزابل را انتخاب کنید. سپس از منوی سمت راست گزینه Add Ring Group را انتخاب کنید

آموزش Ring Group در ایزابل

تنظیمات RING GROUP در ایزابل

مانند قسمت های پیشین از دوره آموزش ایزابل فقط تنظیمات مهم و پرکاربرد آموزش Ring Group در ایزابل را توضیح خواهیم داد

تنضیمات Ring Group در ایزابل

Ring-Group Number: یک شماره برای گروه در نظر می گیرید توجه داشته باشید آموزش ویپ این شماره نباید با داخلی و یا شماره های صف تداخل داشته باشد

Group Description: توضیحی برای گروه بنویسید

Ring Strategy: در واقع نوع زنگ خوردن داخلی ها در گروه را مشخص می کند

چند نمونه از استراتژی زنگ خوردن در گروه

  • Ringall: همه دخلی ها با هم زنگ می خورند و در صورتی که هر داخلی تماس آموزش ESSABEL را پاسخ دهد بقیه داخلی ها قطع می شوند
  • Hunt: داخلی ها به صورت چرخشی زنگ می خورند
  • MemoryHunt : در این استراتژی داخلی اول ابتدا زنگ می خورد در صورتی که پاسخگو نباشد داخلی اول و دوم با هم زنگ می خورد و اگر دوباره هیچکدام پاسخگو نباشند داخلی اول و دوم و سوم با هم زنگ می خورند و این روند تا پاسخگویی تماس ادامه پیدا می کند
  • First available: اولین داخلی آزاد زنگ خواهد خورد.

Ring Time : زمان زنگ خوردن یک داخلی به ثانیه  است که بیشینه ی ۳۰۰ ثانیه می باشد

Extension List : لیست داخلی هایی که در صف قرار می گیرند می باشد.

Announcement: صدایی که قبل از متصل شدن به گروه تماس گیرنده می شنود.

Play Music On Hold : در این قسمت می توانید انتخاب کنید که تماس گیرنده آموزش voip در زمان انتظار برای پاسخگویی صدای زنگ بشنود و یا موزیک انتظار.

قسمت Destination if no answer   را هم می توانید به هر قسمتی از سیستم متصل کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۲۱
ویرا ویرا

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به آموزش اطلاعیه ها یا همان announcement می پردازیم . اطلاعیه ها آسان ترین روش تعامل با کاربر می باشد. شما با استفاده از announcement ها می توانید یک پیام صوتی برای کاربر پخش کنید و سپس آن را به مسیر دیگر هدایت کنید.

به طور مثال می توانید در روز تعطیل می توانید برای کاربر یک پیام صوتی مبنی بر اینکه در این روز امکان پاسخگویی تماس وجود ندارد پخش کنید و سپس مکالمه را قطع کنید ، و یا قبل از متصل کردن کاربر به صندوق صوتی پیامی مبنی بر اینکه چطور پیام خود را ضبط کند به کاربر بگویید سپس تماس را به صندوق صوتی متصل کنید.

ساخت ANNOUNCEMENT یا اطلاعیه در ایزابل

برای ساخت یک announcement یا اطلاعیه در ایزابل ابتدا از منوی سمت آموزش ساخت ANNOUNCEMENT در ایزابل راست گزینه PBX را انتخاب و سپس از زیر منوی آن PBX Configuration را انتخاب می کنید ، در منوی باز شده جدید گزینه announcement را انتخاب می کنید.

سپس از منوی سمت راست گزینه add announcement را انتخاب کنید .

announcement در ایزابل

تنظیمات announcement در ایزابل

مانند قسمت های پیشین مجموعه آموزش های ایزابل قسمت های آموزش ویپ مهم را توضیح خواهیم داد

آموزش announcement در ایزابل

Description : یک توضیح برای announcement در ایزابل خود می نویسید این توضیح ارتباطی با نحوه کارکرد ندارد و فقط جهت یاد آوری announcement به کار می رود.

Recording : در این قسمت می توانید صدای ضبط شده توسط System recording  را انتخاب کنید . آموزش ESSABEL در مطالب قبلی از مجموعه آموزش ایزابل نحوه ضبط و یا بارگذاری صدا در system recording آموزش داده شده است.

Repeat : در این قسمت تعداد تکرار پیام را مشخص می کنید در صورتی که روی Disable قرار داده شده باشد یعنی پیام یک بار پخش خواهد شد

Allow Skip: در صورتی که این گزینه را فعال کنید تماس گیرنده با فشردن هر کلید پیام را رد خواهد کرد.

Return to IVR : در صورت فعال کردن این گزینه ، اگر کاربر  توسط یک IVR به این پیام وارد شده باشد بعد از تمام شدن پیام دوباره به IVR باز خواهد گشت ، دقت کنید که اولویت این گزینه از مقصدی که شما انتخاب می کنید بالا تر است.

Destination after playback: در این قسمت شما می توانید مسیری برای هدایت کاربر آموزش voip بعد از پخش پیام مشخص کنید .این مسیر می تواند به هر کجا از سیستم تلفنی متصل شود و یا حتی تماس را قطع کند

در آخر هم  روی submit و سپس Applay config کلیک کنید.

در سمت چپ هم می توانید لیستی از  announcement هایی که تا به حال ایجاد کرده اید را ببینید.

در ضمن در ایزابل محدودیتی برای تعریف announcement  وجود ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۲۱
ویرا ویرا

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به یکی از قابلیت های کلیدی سیستم تلفنی ایزابل خواهیم پرداخت این قابلیت جزو جدا نشدنی هر مرکز تماسی است ،حتما تا به حال با شرکتی تماس گرفته اید و در ابتدا سیستم به شما خوش آمد گویی می گوید و سپس از شما می خواهد برای ارتباط با بخش های مختلف کلید های متفاوتی را فشار دهید ، به عنوان مثال از شما می خواهد برای ارتباط با بخش فروش کلید ۱ و بخش پشتیبانی کلید ۲ و ….. به این قابلیت در سیستم های تلفنی IVR می گویند.

IVR مخفف Interactive voice response است که به معنای پاسخ صوتی تعاملی می باشد. IVR در سیستم های تلفنی وظیفه توزیع مکالمات را به عهده دارد و در واقع بار اپراتور برای پاسخ به مشتری ها به مقدار زیادی کاهش می دهد آموزش ساخت IVR در ایزابل و تماسها به صورت خودکار و هدفمند توزیع می شوند.

تعداد IVR در ایزابل

همانطور که قبلا هم گفتیم ایزابل یک سیستم تلفنی متن باز است و بر خلاف سیستم های تلفنی سنتی و سخت افزار های آماده هیچ محدودیتی در تعداد IVR ها ندارد و شما می تواند تعداد زیادی IVR به صورت چند مرحله ای تعریف کنید.

تعریف یک IVR جدید در ایزابل

برای تعریف یک IVR جدید در ایزابل از پنل سمت راست PBX و سپس PBX Configuration را انتخاب می کنید و آموزش ساخت IVR در ایزابل از منوی جدید گزینه IVR را انتخاب می کنید.

از منوی سمت راست گزینه Add IVR را انتخاب می کنید

ساخت IVR در ایزابل

تنظیمات یک IVR در ایزابل

مانند قسمت های پیشین مجموعه آموزش های ایزابل قسمت آموزش ویپ های مهم را توضیح خواهیم داد

IVR در ایزابل

Name : یک نام دلخواه برای IVR  تایپ می کنیم ، وارد کردن این نام الزامی است

IVR Description : توضیحی برای IVR می نویسیم پر کردن این قسمت الزامی نیست

Announcement : یک صدا برای IVR از لیست انتخاب می کنیم ، آموزش ESSABEL این همان صدایی است که هنگام ورود به IVR پخش می شود ، در قسمت قبل از مجموعه آموزش ایزابل روش ضبط و یا اضافه کردن صدا را به ایزابل آموزش دادیم.

Direct Dial : در صورتی که این قسمت را روی Extention تنظیم کنید در هنگام پخش IVR کاربر می تواند هر داخلی ای را شماره گیری کنید در غیر این صورت امکان شماره گیری داخلی خاص از کاربر سلب می شود.

Timeout : زمانی است که به کاربر فرصت داده می شود تا یک گزینه را انتخاب کند این زمان به ثانیه می باشد

Invalid Retries : تعداد دفعاتی است که در صورتی که کاربر گزینه اشتباهی را انتخاب کند  می توانیم کاری انجام دهیم

Invalid Retry Recording : می توانیم صدایی را از لیست در این قسمت انتخاب کنیم که در صورتی که کار بر گزینه اشتباهی انتخاب کرد برای کاربر پخش شود. در صورتی که این قسمت روی Default قرار داشته باشد خود ایزابل صدای مناسبی که از قبل دارد را پخش خواهد کرد ( این صدا اینگلیسی می باشد)

Append Announcement on Invalid : در صورتی که این گزینه را تیک بزنید بعد از پخش صدای Invalid Retry Recording صدای اصلی IVR دوباره پخش خواهد شد.

Return on Invalid : اگر این گزینه تیک بزنید در صورتی که این IVR از طریق یک IVR دیگه صدا شده باشد سیستم به IVR پدر باز می گردد.

Invalid Recording : در این قسمت هم شما می تواند صدای ضبط شده ای را انتخاب کنید ، این صدا زمانی پخش خواهد شد که کاربر گزینه اشتباهی را انتخاب کرده و تعداد Invalid Retries به پایان رسیده باشد.

Invalid Destination : مقصدی است که در صورت کاربر به تعداد Invalid Retries گزینه اشتباه وارد کرد تماس به این مقصد منتقل خواهد شد.

تمام این گزینه هایی که در بالا توضیح دادیم برای حالت Time Out نیز وجود دارد که کاملا مشابه هستند.

Return to IVR after VM : در صورتی که این گزینه تیک شده باشد و voice mail در سیستم فعال باشد بعد از در یافت پیام از Voice mail سیستم کاربر را به این IVR منتقل می کنید.

در قسمت  IVR Entries  شما می توانید کلید های IVR را مشخص و یک مقصد برای هر کدام انتخاب کنید . تعداد Ext ها نا محدود است و شما می توانید از اعداد یک یا چند رقمی در این قسمت استفاده کنید.

در آخر هم می توانید IVR را Sumbit کنید.

برای تست هم می توانید مقصد مسیر وردی را IVR انتخاب کنید تا تمامی تماس های ورودی به IVR متصل شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۲۰
ویرا ویرا

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به ضبط صدا در ایزابل می پردازیم ، از این صدای ضبط شده در IVR و Announcement ها استفاده خواهد شد.

به چه علت در ایزابل از صدا های ضبط شده استفاده می کنیم

در سیستم های تلفنی تنها راه تعامل مخاطب از طریق صدا است آموزش ضبط صدا در ایزابل  برای اینکه خطایی را نشان دهیم و یا کاری را به مخاطب محول کنیم از صدا ها استفاده می کنیم ، به صورت پیش فرض صدا های زیادی در ایزابل وجود دارد که شامل خطا ها و پیام های ثابت و اعداد می باشد ، البته این صدا ها به صورت اینگلسی ضبط شده اند .

این فایل های صوتی در مسیر/var/lib/asterisk/sound/enمی باشند البته ایزابل از زبانهای دیگری هم پشتیبانی می کند

در جلسه های بعدی مجموعه آموزش ایزابل نحوه  فارسی سازی تمام پیام ها را توضیح خواهیم داد

در حال حاضر می خواهیم صداهای اختصاصی خودمان را روی ایزابل قرار دهیم

فرمت ها قابل پشتیبانی توسط ایزابل

ایزابل از فرمت های زیادی از صدا پشتیبانی می کند ولی فرمتی که استاندارد ترین حالت می باشد آموزش ویپ و توسط اکثر سیستم ها قابل پخش است فرمت Wav می باشد البته با کدینگ PCM  شانزده بیتی و نرخ ۸۰۰۰Hz .

توجه داشته باشید هر چند ایزابل از کدینگ های ۳۲ بیتی و نرخ ۱۹۲khz پشتیبانی می کند و در سیستم های تلفنی این مقدار کیفیت صدا قابل انتقال نیست و فقط باره پردازنده را بیشتر می کند.

چگونه یک صدای جدید به ایزابل اضافه کنیم

به دو روش می توان به ایزابل صدا اضافه کرد

۱- آپلود فایل ضبط شده

در این روش کافی است از تنظیمات PBX به زیرمنوی System Recordig وارد شویم

فایل مورد نظر خود را ابتدا به فرمت قابل پذیرش ایزابل تبدیل می کنیم سپس از آموزش اضافه کردن صدای جدید در ایزابل طریق پنل وب فایل خود را آپلود می کنیم در هنگام آپلود به هیچ وجه صفحه را بارگذاری مجدد نکنید.

بعد از اتمام بار گذاری نام فایل در قسمت Name this Recording به نمایش در می آید می توانید آن را آموزش ضبط صدا در ایزابل ویرایش کنید و یا همانطور رها کنید و روی دکمه Save کلیک کنید.

آموزش اضافه کردن صدای جدید به ایزابل

۲- ضبط صدا از طریق گوشی تلفن

در صورتی که خودتان قصد ضبط کردن صدا داشته باشید لازم نیست آن آموزش ESSABEL را توسط دستگاه دیگر ضبط کنید سپس آن را به فرمت مورد قبول ایزابل تبدیل کنید و در آخر بار گذاری کنید. ایزابل همه این کار ها را برای شما انجام خواهد داد.

کافی است در صفحه System recording در جعبه متنی که در شکل زیر آموزش اضافه کردن صدای جدید نمایش داده شده است شماره داخلی ای را که می خواهید صدا توسط آن ضبط شود را وارد کنید

و روی دکمه Go کلیک کنید. خواهید دید که هیچ اتفاقی نمی افتد ولی کافی است تلفنی که داخلی آن را وارد کرده اید برداشته و کد *۷۷ را شماره گیری کنید و بعد از شنیدن صدای بوق اقدام به ضبط کنید و در پایان ضبط کلید #  را فشار دهید . مراحل کار توسط راهنمای صوتی به گوینده اعلام خواهد شد.

بعد از آن  کافی است یک نام برای صدای ضبط شده  در فیلد Name this Recording  انتخاب کنید و روی دکمه save کلیک کنید

فایل های ضبط شده آموزش VOIP و یا بارگذاری شده در ایزابل در آموزش ضبط صدا با ایزابل منوی سمت راست قابل مشاهده هستند

آموزش ضبط صدا با ایزابل

مسیر فایل های صوتی ضبط شده در ایزابل

در صورتی که لازم باشد فایل های صوتی را از روی ایزابل بردارید . باید مسیر ذخیره شدن فایل ها در سیستم عامل را بدانید

فایل های ضبط شده و یا بارگذاری شده در system recording همگی در مسیر /var/lib/asterisk/sound/customذخیره می شوند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۲۰
ویرا ویرا

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به آموزش اتصال دو سرور ایزابل (ترانک بین دو سرور ایزابل) می پردازیم ، شایان ذکر است که این آموزش برای ترانک بین ایزابل و الستیکس و FreePBX نیز کاربرد دارد . کاملا مشابه می باشد.

چرا باید دو سرور ایزابل را به هم متصل کنیم

سازمان ها و شرکت هایی که دارای شعب متفاوتی هستند معمولا ارتباط شبکه بین آموزش اتصال دو مرکز تلفن در ایزابل این شعب برقرار است . اگر شما در هر شعبه یک سرور تلفنی داشته باشید به راحتی می توانید آنها را به هم متصل و ارتباط داخلی بین شعب داشته باشید و به راحتی می توانید داخلی همکار خود در شعبه شهرستان را شماره گیری و بدون استفاده از شبکه تلفنی مخابرات به صورت رایگان با ایشان صحبت کنید.

این ارتباط بین شعب هم باعث سادگی دسترسی کارمندان به یکدیگر می شود و هم در هزینه ها صرفه جویی می کند.

در مواردی هم که مرکز تماس شما بسیار بزرگ است و یک سرور تلفنی پاسخگوی حجم زیاد مکالمات نمی شود ، می توانید از دو یا چند سرور استفاده کنید و بین آنها به وسیله ترانک ارتباط بر قرار کنید.

اشتباه نکنیم

شاید راحت ترین راه حل برای ارتباط داخلی بین شعب رجیستر کردن تلفن های یک آموزش ویپ شعبه روی سرور شعبه دیگر است. هر چند این کار در منابع سخت افزاری صرفه جویی می کند ولی پهنای باند زیادی مصرف میک ند و ارتباط تلفنی نا پایداری پدید می آید.

ارتباط ترانک بین دو ایزابل

برای ارتباط ترانک بین دو ایزابل ابتدا باید ار تباط شبکه ای بین دو سرور بر قرار باشد ، برای اطمینان از ارتباط بین دو سرور می توانید از یک سرور ، سرور دیگر را Ping کنید.

برای یاد گیری بهتر با یک مثال پیش می رویم به تصویر زیر دقت کنید این تصوریر ، سناریوی اجرایی را به خوبی نشان می دهد

آموزش اتصال دو مرکز تلفن ایزابل

در واقع انتظار داریم. بعد از پیاده سازی و ایجاد ترانک بین دو سرور A و B بتوانیم از داخلی های هر سرور داخلی سرور دیگر را شماره گیری کنیم

در ابتدا به سراغ سرور A می رویم یک ترانک از نوع IAX2 ایجاد می کنیم و یک نام به آن اختصاص می دهیم و تنظیمات Outgoing را به شکل زیر انجام می دهیم

Trunk Name:  یک نام دلخواه

Peer Details:

host=192.168.2.20
type=friend
qualify=yes
context=from-internal

همانطور که می بینید در قسمت Host شما باید IP سرور دیگر را وارد کنید

ترانک ما ساخته شده است.

ترانک IAX2 در ایزابل

حال باید یک Outbound route هم بنویسیم .

یک Outbound route مانند شکل زیر می سازیم.

در این مسیر خروجی گفته ایم که شماره های سه رقمی که با عدد ۳ شروع می شوند را از طریق ترانکی که در بالا ساخته ایم ارسال کند

آموزش ترانک بین دو ایزابل

دقیقا مشابه ا تنظیمات سرور A   را با تغییرات کوچکی ،  روی سرور B نیز انجام دهیم

Trunk Name:  یک نام دلخواه

Peer Details:

host=192.168.1.20
type=friend
qualify=yes
context=from-internal

آموزش اتصال دو سرور ایزابل

و یک مسیر خروجی نیز مانند شکل زیر  باید تعریف کنیم که شماره های ۳ رقمی که با ۲ شروع می شوند را به سمت ترانک ساخته شده هدایت کند

آموزش Trunk بین دو Isabel

اگر تنظیمات را به درستی انجام داده باشید در حال حاضر به راحتی می توانید مثلا از داخلی ۲۰۲ با داخلی ۳۰۳ مکالمه داشته باشید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۱۹
ویرا ویرا

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به آموزش برقراری ارتباط ایزابل با خارج بوسیله SIP TRUNK مخابرات می پردازیم ، پیش نیاز این مبحث آشنایی با Trunk ، Inbound Route ، Outbound route می باشد.

سرویس SIP TRUNK چیست؟

حتما تا به حال به این فکر کرده اید که شرکت ها و سازمان های بزرگ چطور با استفاده از آموزش SIP TRUNK مخابرات یک شماره تماس به مشتریان خود سرویس می دهند ، و یا چطور می توانند ۱۰۰ خط تلفن شهری را مدیریت کرد و از آنها بهینه استفاده کرد .

جواب این سوال بسیار ساده است سرویس های تلفنی بر بستر Data این مشکلات را حل می کند.

تا چند سال پیش سرویسی توسط مخابرات ارائه می شد که به آن E1 ویا PRI گفته می شد در واقع این خطوط با استفاده از یک زوج سیم مسی قادر به انتقال ۳۰ خط تلفن بودند این سرویس بسیار باکیفیت بود و شماره های ۵ رقمی برای خطوط یک طرفه ( فقط قابلیت تماس از بیرون) و شماره های هشت رقمی برای (۵ رقم بعلاوه ۳ صفر) برای خطوط دوطرفه روی آنها ارائه می شد .

یکی از مشکلات این سرویس هزینه بالای تجهیزات سمت کاربر بود به شکلی که برای اتصال خطوط PRI به مرکز تماس VOIP شما نیاز به یک مودم و یک گیتوی PRI داشتید .

با عمومی تر شدن سیستم های تلفنی مبتنی بر VOIP این سرویس حداقل دیگر در تهران ارائه نمی شود و جای خود را به سرویس SIP Trunk داده است ، سرویس SIP Trunk بسار مقرون به سرفته می باشد.

در واقع مخابرات با راه اندازی یک شبکه data این امکان را به شما می دهد که  از سرور تلفنی خود یک ترانک به مخابرات بزنید . و تماسهای خود را از طریق آن دریافت و ارسال کنید.

برای راه اندازی SIP TRUNK به چه ملزوماتی نیاز داریم

بعد از انجام کار های اداری مخابرات به شما ۳ عدد IP اختصاص می دهد ، برای راه اندازی این خطوط شما نیاز به این سه عدد IP بعلاوه یک مودم G.biz دارید. همچنین نیاز به یک کارت شبکه دیگر روی سرور خود دارید.

هر چند می توان بدون کارت شبکه اضافی اتصال SIP Trunk را برقرار کرد ولی به دلیل عبور ترافیک  Brodcast های داخلی از شبکه تلفنی مخابرات ممکن است باعث کاهش کیفیت تماس ها شود. با توجه به ناچیز بودن قیمت کارت شبکه استفاده از آن توصیه می شود.

تنظیمات شبکه در اتصال SIP TRUNK

همانطور که گفتیم برای اتصال SIP Trunk ابتدا باید یک کارت شبکه به سیستم اضافه کنیم. آموزش ESSABEL و آن را به مودم G.biz متصل کنیم

در این مرحله شما سه IP از مخابرات دریافت کرده اید که یکی را باید روی سیستم خود تنظیم کنید یکی را هم به عنوان Gatway استفاده کنید و دیگری هم مربوط به سرویس دهنده مخابرات می باشد

به عنوان مثال این سه IP به ما داده شده است

۱-  ۱۰٫۱۹۲٫۳۸٫۱۳۷/۳۰

۲-   ۱۰٫۱۹۲٫۳۸٫۱۳۸/۳۰

۳-  ۱۰٫۱۰۶٫۳۰٫۲۳

واضح است که دو IP اول مربوط به سیستم شما و Gateway می باشد و IP سوم مربوط به سرویس دهنده مخابرات ، معمولا IP کوچکتر را Gateway در نظر می گیرند.

طبق آموزش های قبلی IP را روی کارت شبکه تنظیم کنید در صورتی  که آموزش ویپ کارت شبکه دیگرتان Gateway ندارد می توانید Gateway را هم ست کنید ولی معمولا کارت شبکه اول دارای Gateway می باشد و امکان اضافه کردن Gateway به کارت شبکه دوم وجود ندارد.

برای همین منظور کافی است یک Route به سیستم اضافه کنید

برای اینکار فایل etc/sysconfig/network-scripts/NIC  را توسط یک ویرایشگر متن ویرایش کنید (در صورتی که آشنایی به سیستم عامل لینوکس ندارید بهتر است از برنامه winscp استفاده کنید) در این مسیر منظور از NIC  نام کارت شبکه دوم شماست

این خط را به فایل مذکور اضافه کنید
۱۰٫۱۰۶٫۲۰٫۲۳ via 10.192.38.137 dev NIC

در این خط هم به جای NIC باید نام کارت شبکه خود را قرار دهید

بعد از انجام این کار کافی است سرویس شبکه را مجددا راه اندازی کنید . برای اینکار می توانید از دستور زیر استفاده کنید
service network restart

با انجام این کار ها شما باید بتوانید از سرور ایزابل خود IP سرور مخابرات را ping  کنید.

تنظیمات ترانک برای اتصال به SIP TRUNK مخابرات

یک ترانک از نوع SIP می سازیم. در قسمت Trunk name یک نام دلخواه وارد می کنیم

به بخش Outgoing Setting می رویم

در این بخش هم یک Trunk name وجود دارد . یک نام دلخواه برای ترانک انتخاب می کنیم توجه داشته باشید نام اصلی ترانک نامی است که در Outgoing Setting وارد می کنید.

قسمت peer details  را با استفاده از کد زیر پر می کنید.

host=10.106.30.23
type=friend
qualify=yes
insecure=very

با تنظیمات دیگر کاری نداریم و روی Submit Change  کلیک می کنیم و سپس Applay می کنیم

sip trunk مخابرات

در صورتی که همه ی موارد بالا را به درستd انجام داده باشید SIP ترانک شما باید رجیستر شده باشد برای اطمینان از این منظور به منوی PBX و سپس Tools و سپس Asterisk CLI می رویم و دستور زیر را اجرا می کنیم

sip show peers

در لیست نمایش داده شده به دنبال نام ترانک خود می گردیم در قسمت وضعیت باید عبارت OK  درج شده باشد

سیپ ترانک مخابرات

در صورتی که Sip Trunk شما رجیستر نشده بود موارد بالا را یک باره آموزش voip دیگر چک کنید در صورت اطمینان از صحت تنظیمات به پشتیبانی مخابرات تماس بگیرید

حال برای آنکه تماس ورودی و خروجی هم داشته باشیم . باید یک Outbound Route و یک Inbound Route هم تعریف کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۱۹
ویرا ویرا

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به آموزش ارتباط ایزابل با خارج به وسیله ترانک می پردازیم ، در این قسمت با انواع ترانک در ایزابل نیز آشنا خواهیم شد.

ترانک در ایزابل

مفهموم ترانک در شبکه به معنای OUTBOUND ROUTE در ایزابل مسیری برای عبور تمامی Vlan   ها می باشد ولی این تعریف در مراکز تلفنی و مخابراتی کاملا متفاوت است و به معنی مسیر های اتصال در شبکه های یک به چند می باشند.

معمولا در این شبکه ها به تعداد کاربران ، مسیر فعال ایجاد نمی شود و تعداد معقولی مسیر فعال در نظر گرفته می شود.

اگر بخواهیم غیر تخصصی تر این مسئله را بررسی کنیم ترانک مسیر های ارتباطی ما Gateway  ها ، مراکز مخابراتی ، و سرور های VOIP دیگر مستقل از نوع آنها می باشد.

دسترسی به تنظیمات ترانک در ایزابل

برای دسترسی به تنظیمات آموزش ترانک در ایزابل از منوی سمت راست گزینه PBX و سپس PBX Configuration را انتخاب می کنیم.

سپس گزینه Trunk را از منوی سمت چپ انتخاب می کنیم

آموزش Trunk در ایزابل

با کلیک روی گزینه Add Trunk در منوی سمت راست می توانیم یک ترانک جدید بسازیم.

در این قسمت نوع ترانک خود را انتخاب می کنیم.

آموزش ترانک در ایزابل

انواع ترانک در ایزابل

Sip Trunk : متداول ترین و پرکاربرد ترین ترانک در سیستم های تلفنی می باشد آموزش voip و بیشتر تجهیزات و سرویس ها از این پروتکل پشتیبانی می کنند

DAHDi Trunk : این نوع ترانک زمانی کاربرد دارد که شما یک کارت تلفنی با ماژول FXO روی ایزابل داشته باشید

IAX2 Trunk : این نوع ترانک از پروتکل اختصاصی استریسک یعنی IAX ورژن ۲ استفاده می کند استفاده از این نوع ترانک در اتصال دو سرور مبتنی بر استریسک بسیار متداول می باشد

ENUM Trunk : این ترانک  در ایران کاربرد ندارد ولی  دانستن نحوه عملکرد آن خالی از لطف نیست ENUM  مخفف E.164 Number Mapping می باشد ، عملکرد شبیه به DNS در شبکه های کامپیوتری دارد با این تفاوت که ما مقدار شماره تلفن را به سرور می دهیم و سرور به ما مسیر اتصال SIP را باز می گرداند به عنوان مثال ما شماره تماس ۱۲۳۴۵۶۷۸ را ارسال و سرور ENUM به ما مقدار   SIP:1234@pbx.com:5060 را برمی گرداند یعنی ما از طریق این آدرس می توانیم ارتباط SIP با شماره تلفن درخواستی برقرار کنیم  با این روش می توانیم در هزینه های سازمان صرفه جویی کنیم.

DUNDi Trunk : این نوع تراک عملکردی مشابه Enum دارد، با این تفاوت که عمل جستجوی مسیر فقط در دستگاهایی که در یک گروه خاص قرار داده شده اند انجام داده می شود

Custom Trunk :  در این حالت ایزابل کنترل را به شما واگذار می کند آموزش ESSABEL تا بتوانید ترانک دلخواه خود را بسازید و بتوانید با سیستم های دیگر ارتباط بر قرار کنید.

مانند قسمت های پیشین دوره آموزش ایزابل  فقط ترانک های پر کاربرد یعنی SIP ، Dahdi و IAX2 را در قسمت های آینده  با ذکر مثالی کاربردی توضیح خواهیم داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۱۸
ویرا ویرا

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به آموزش ارتباط ایزابل با خارج به وسیله ترانک می پردازیم ، در این قسمت با انواع ترانک در ایزابل نیز آشنا خواهیم شد.

ترانک در ایزابل

مفهموم ترانک در شبکه به معنای مسیری برای عبور تمامی Vlan   ها می باشد ولی این تعریف در مراکز تلفنی و مخابراتی کاملا متفاوت است و به معنی مسیر های اتصال در شبکه های یک به چند می باشند.

معمولا در این شبکه ها به تعداد کاربران ، تنظیمات ترانک در ایزابل مسیر فعال ایجاد نمی شود و تعداد معقولی مسیر فعال در نظر گرفته می شود.

اگر بخواهیم غیر تخصصی تر این مسئله را بررسی کنیم آموزش ترانک مسیر های ارتباطی ما Gateway  ها ، مراکز مخابراتی ، و سرور های VOIP دیگر مستقل از نوع آنها می باشد.

دسترسی به تنظیمات ترانک در ایزابل

برای دسترسی به تنظیمات ترانک Trunk در ایزابل از منوی سمت راست گزینه PBX و سپس PBX Configuration را انتخاب می کنیم.

سپس گزینه Trunk را از منوی سمت چپ انتخاب می کنیم

آموزش Trunk در ایزابل

با کلیک روی گزینه Add Trunk در منوی سمت راست می توانیم یک ترانک جدید بسازیم.

در این قسمت نوع ترانک خود را انتخاب می کنیم.

آموزش ترانک در ایزابل

انواع ترانک در ایزابل

Sip Trunk : متداول ترین و پرکاربرد ترین ترانک در سیستم های تلفنی می باشد آموزش Trunk در ایزابل و بیشتر تجهیزات و سرویس ها از این پروتکل پشتیبانی می کنند

DAHDi Trunk : این نوع ترانک زمانی کاربرد دارد که شما یک کارت تلفنی با ماژول FXO روی ایزابل داشته باشید

IAX2 Trunk : این نوع ترانک از پروتکل اختصاصی استریسک یعنی IAX ورژن ۲ استفاده می کند استفاده از این نوع ترانک در اتصال دو سرور مبتنی بر استریسک بسیار متداول می باشد

ENUM Trunk : این ترانک  در ایران کاربرد ندارد ولی  دانستن نحوه عملکرد آن آموزش ویپ خالی از لطف نیست ENUM  مخفف E.164 Number Mapping می باشد ، عملکرد شبیه به DNS در شبکه های کامپیوتری دارد با این تفاوت که ما مقدار شماره تلفن را به سرور می دهیم و سرور به ما مسیر اتصال SIP را باز می گرداند به عنوان مثال ما شماره تماس ۱۲۳۴۵۶۷۸ را ارسال و سرور ENUM به ما مقدار   SIP:1234@pbx.com:5060 را برمی گرداند یعنی ما از طریق این آدرس می توانیم ارتباط SIP با شماره تلفن درخواستی برقرار کنیم  با این روش می توانیم در هزینه های سازمان صرفه جویی کنیم.

DUNDi Trunk : این نوع تراک عملکردی مشابه Enum دارد، با این تفاوت که عمل جستجوی مسیر فقط در دستگاهایی که در یک گروه خاص قرار داده شده اند انجام داده می شود

Custom Trunk :  در این حالت ایزابل کنترل را به شما واگذار می کند تا بتوانید ترانک دلخواه خود را بسازید و بتوانید با سیستم های دیگر ارتباط بر قرار کنید.

مانند قسمت های پیشین دوره آموزش ESSABEL  فقط ترانک های پر کاربرد یعنی SIP ، Dahdi و IAX2 را در قسمت های آینده  با ذکر مثالی کاربردی توضیح خواهیم داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۱۷
ویرا ویرا