راه اندازی سیستم پیشرفته تلفن

این وبلاگ به موضوع راه اندازی voip می پردازد.

راه اندازی سیستم پیشرفته تلفن

این وبلاگ به موضوع راه اندازی voip می پردازد.

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

سلام . به یکی دیگر از مقالات گروه VoiPing خوش آمدید . در این قسمت از سری مقالات کاربردی ویپ می‌خواهیم به بررسی نحوه برآورد هزینه راه اندازی ویپ در یک سازمان به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های یک کسب و کار‌ و نحوه کاهش هزینه‌های تلفنی سازمان به کمک سیستم‌های تلفنی VOIP بپردازیم .

مراکز تلفنی VOIP به دلیل قابلیت‌های بی‌نظیری که در اختیار کاربران قرار می‌دهند ، امروزه به عنوان یکی از نیاز‌های اصلی یک کسب و کار موفق شناخته می‌شوند و همانطور که می‌دانیم برآورد دقیق از هزینه‌‌های پیاده‌سازی آن ، اولین قدمی است که باید برای هزینه راه اندازی voip راه اندازی سیستم تلفنی ویپ در یک سازمان برداشته شود . پس برای آشنایی با نحوه برآورد و نقش VOIP در کاهش هزینه‌های تلفنی یک شرکت با ما همراه باشید .

تاثیر زیرساخت در کاهش هزینه راه اندازی ویپ :

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای برآورد هزینه راه اندازی VOIP در نظر بگیریم زیرساخت لازمه برای پیاده‌سازی انواع مراکز تلفنی می‌باشد . در راهکار‌های آنالوگ برای پیاده‌سازی یک مرکز تلفن باید بستر تلفن آنالوگ به صورت کاملا مجزا راه اندازی شود . این در حالی است که مراکز تلفنی ویپ می‌توانند روی بستر شبکه‌ کامپیوتری که در اغلب سازمان‌ها وجود دارد راه اندازی شود . که همین امر یکی از دلایلی است که موجب می‌شود هزینه راه اندازی ویپ نسبت به مراکز تلفنی آنالوگ کاهش یابد .‌ ما راه اندازی ویپ قبلا در مقالات مربوط به آموزش VOIP به تفصیل به این ویژگی پرداخته ایم .

راه اندازی ویپ

مدیریت بر هزینه های راه اندازی VOIP (ویپ) :

هنگامی که اقدام به راه اندازی یک مرکز تلفنی در سازمان خود می‌کنید باید بدانید که از  نصب voip میان تمامی تجهیزات یک مرکز تلفنی به چه قطعاتی برای راه اندازی اولیه نیازمند هستید . و این که آیا این قطعات می‌توانند در آینده پاسخگوی تغییرات و توسعه مرکز تلفنی شما باشند ؟

برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید . فرض کنید در یک سازمان ۲۰ کاربر به تلفن نصب ویپ داخلی نیاز دارند و ۳ خط شهری نیز برای مرکز تلفن در نظر گرفته شده است . این سازمان علاوه‌بر سیستم تلفن گویا به CID و ضبط مکالمه نیز برای بهبود کیفیت سیستم احتیاج دارد . این سازمان برای پیاده سازی این سناریو به صورت آنالوگ به یک سانترال TES824 ، کارت تلفن گویا ، سه کارت CID ، دستگاه ضبط مکالمه ، دو کارت اضافی برای سانترال و ۲۰ عدد تلفن احتیاج دارد . این در حالی است که اگر قرار باشد در آینده این تعداد داخلی به ۳۰ کاربر افزایش یابد ، این شرکت مجبور به تعویض سیستم تلفنی خود خواهد بود .

حال اگر قرار باشد از راهکار‌های VOIP (ویپ) برای این سازمان استفاده نماییم می‌توانیم با یک دستگاه Gateway و یک PC متوسط مرکز تلفنی مورد نظر را پیاده‌سازی نماییم و تلفن‌های کاربران را در مرحله‌ی اول به صورت نرم‌افزاری روی کامپیوتر آن‌ها نصب کنیم و تنها در مواردی که احتیاج داریم از تلفن‌های سخت‌افزاری مخصوص VOIP استفاده کنیم .

در این حالت با افزایش تعداد کاربران مشکلی ایجاد نخواهد شد و علاوه بر بهره‌مندی از امکانات بسیار جذاب مراکز تلفنی VOIP (ویپ) می‌توانیم مرکز تلفنی خود را در آینده متناسب با تغییرات و نیاز‌های سازمان خود گسترش دهیم .

همانطور که از مطالب فوق متوجه شدید ، تهیه و پیاده‌سازی یک مرکز تلفن VOIP به ما این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های راه‌اندازی مرکز تلفن خود را به صورت کاملا انعطاف‌پذیر مدیریت کنیم و در آینده برای توسعه مرکز تلفن خود مشکلی نداشته باشیم .

برآورد هزینه های نصب و راه اندازی VOIP (ویپ) :

حال می‌خواهیم هزینه راه اندازی VOIP (ویپ) را برای یک سازمان متوسط برآورد نماییم ،

  • راه اندازی ویپ و هزینه تهیه گیتوی یا کارت برای خطوط شهری :

    برای اتصال خطوط تلفن شهری به مرکز تلفن خود باید از گیتوی‌ها و یا کارت‌های تلفنی استفاده نمایید . در صورتی که ۴ خط شهری داشته‌ باشید ، هزینه خرید گیتوی یا کارت از حداقل قیمت ۱٫۵ میلیون تومان شروع می‌شود (البته در زمانی که من در حال نوشتن این مقاله هستم) . این مبلغ با داشتن ۸ خط شهری تا حدود ۳ میلیون تومان نیز افزایش می‌یابد . بدیهی است که تغییر برند و در نتیجه تغییر کیفیت ساخت گیتوی قیمت آن را تغییر خواهد داد . برای اطلاع از انواع کارت ها و گیتوی های VOIP و کارکرد آن‌ها می‌توانید به مقالات آموزش ویپ در سایت ما رجوع نمایید .

  • هزینه تهیه سرور برای راه اندازی مرکز تلفنی VOIP :

    تهیه یک سرور برای راه‌ اندازی مرکز تلفن ویپ ضروری می‌باشد . البته باید در نظر داشته باشید که معمولا در سازمان‌ها و ادارات سرور‌هایی برای اجرای سرویس‌های لازم درون شبکه به صورت مجازی‌سازی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد یک ماشین مجازی و نصب مرکز تلفن ویپ استفاده نمود . پس عملا تهیه سرور VOIP برای شما هیچ هزینه ای در بر نخواهد داشت .

  • هزینه خرید تلفن‌های کاربران در فرآیند نصب و راه اندازی ویپ :

    برای کاهش هزینه‌های راه اندازی VOIP می‌توانید در فاز اولیه راه اندازی از سافت‌فون‌ها یا تلفن‌های نرم‌افزاری استفاده نمایید که به صورت رایگان در دسترس می‌باشند . ولی در صورتی که قصد خرید تلفن‌های سخت افزاری یا IP PHONE را داشته باشید قیمت حدودی آن‌ها از مبلغ ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و با افزایش کیفیت برند و کارایی افزایش می‌یابد .

  • هزینه راه اندازی زیر ساخت تلفنی :

    همانطور که ذکر شد مرکز تلفن ویپ از زیرساخت شبکه‌های کامپیوتری برای ارائه سرویس استفاده می‌نماید . بر خلاف مراکز تلفنی آنالوگ ، برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ نیازی به راه اندازی زیرساخت مجزا نخواهید داشت ، که همین امر میزان هزینه راه اندازی ویپ را به میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهد .

  • هزینه نصب و راه اندازی VOIP :

    هزینه راه اندازی مراکز تلفنی ویپ ، توسط سازمان‌ها و متخصصین بسیار متفاوت تعیین می‌شود ، تا جایی که برای تعیین قیمت می‌توان بازه‌ی ۱ تا ۱۰ میلیون تومان را در نظر گرفت . در ادامه به برخی از این پارامترها اشاره می‌کنیم :

  1. سرویس‌ها و تنظیماتی که روی مراکز تلفنی راه اندازی می‌شود ( شامل ماژول‌ها و نرم‌افزار‌ها )
  2. کیفیت راه اندازی مرکز تلفنی ( تامین امنیت مرکز تلفن ، راه اندازی اصولی مرکز تلفن و …. )
  3. پشتیبانی ارائه شده توسط شرکت
  4. تجربه و رزومه کاری سازمان
  5. انصاف و اصول اخلاقی
  6. ….

همانطور که در لیست برآورد فوق مشاهده می‌نمایید ، با وجود امکانات فراوانی که مراکز تلفنی ویپ در اختیار شما قرار می‌دهند ، برای راه اندازی یک مرکز تلفنی VOIP پارامتر‌های گوناگونی را برای مدیریت و کاهش هزینه‌ها در اختیار دارید . این در حالی است که تهیه یک مرکز تلفن کاملا ابتدایی آنالوگ که تنها پاسخگوی نیاز‌های اولیه یک سازمان باشد ، بدون در نظر گرفتن گوشی‌های تلفن‌ ، زیرساخت تلفنی و هزینه نصب ، برای ۸ خط شهری و ۲۴ تلفن داخلی در این تاریخ حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان خواهد بود !!

سازماندهی سیستم تلفنی و افزایش بهره‌وری سازمان به کمک VOIP :

موضوع هزینه‌ها فقط به هزینه راه اندازی مرکز تلفن خلاصه نمی‌شود . یکی از نکاتی که یک شرکت باید در انتخاب مرکز تلفنی در نظر بگیرد این است که با توجه به هزینه‌ای که برای راه اندازی یک مرکز تلفن پرداخت می‌کند چه تغییراتی در هزینه‌های جاری شرکت ایجاد می‌شود ؟ و یا این که کدام راهکار می‌تواند علاوه بر رفع نیاز‌های تلفنی موجود ، کیفیت سرویس‌دهی و در نتیجه بهره‌وری سازمان را افزایش دهد ؟

در پاسخ به این سوال‌ها می‌توان سریعا سیستم تلفنی VOIP را معرفی نمود . همانطور که در مقاله ” ویپ چیست ؟ ” گفته شد به طور کلی مراکز تلفنی تحت شبکه به دلیل استفاده از تکنولوژی دیجیتال قابلیت‌های بی‌نظیری مانند ارسال پیام خوش‌آمد گویی ، ایجاد سیستم نظر‌سنجی از مشتری و …. را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که مجموع همه‌ی این قابلیت‌ها باعث افزایش کیفیت سرویس‌‎دهی و در نتیجه افزایش رضایت مشتری و درآمد خواهد شد . این در حالی است که مراکز تلفنی آنالوگ در بسیاری از موارد فقط می‌توانند نیاز‌های اولیه تلفنی یک سازمان را برطرف کنند .

کاهش هزینه‌های مخابراتی :

همانطور که در مقاله بررسی مزایا و امکانات ویپ مطرح شد ، هنگامی که در یک سازمان و یا بین شعبات از تجهیزات و ادوات داخلی شرکت برای تماس‌های داخلی بین همکاران استفاده می‌شود ، هزینه‌های تلفنی به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند . این روند در مرکز تلفن VOIP می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه‌های سازمان داشته باشد .

کلام آخر :

با توجه به نکاتی که در مورد هزینه راه اندازی VOIP (ویپ) در مقایسه با سیستم تلفنی آنالوگ مطرح شد و قابلیت‌هایی که در ازای پرداخت هزینه برای یک سیستم تلفنی VOIP به دست می‌آوریم می‌توان گفت در بسیاری از موارد راه اندازی یک مرکز تلفن VOIP می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای پیاده‌سازی یک سیستم تلفنی باشد . این سیستم با توجه به قابلیت‌های بی‌نظیری که برای داخل و خارج از سازمان فراهم می‌کند و قابلیت مدیریت هزینه‌ای که در اختیار ما قرار می‌دهد بدون شک انتخاب اول و آخر خواهد بود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۸ ، ۱۱:۵۰
ویرا ویرا

سلام ، به یکی دیگر از مقالات آموزشی VoiPing خوش آمدید . حتما تا به حال هنگام بررسی و جست‌و‌جو در مورد مراکز تلفنی و یا گیتوی‌ها نام Codec را شنیده‌اید و می‌دانید که هنگامی که در یک سیستم تلفنی ، کدک‌ صوتی در ویپ را درست تنظیم نکنیم ، با اختلالات و مشکلات بسیار زیادی رو به رو می‌شویم . ولی واقعا کدک صوتی چیست ؟ و چگونه می‌توان به کمک تنظیم دقیق و درست یک مرکز تلفن با کدک‌های مناسب ، سیستم تلفنی مورد نظر خود را به درستی راه‌اندازی کنیم . برای درک بهتر مفهوم Codec با ما همراه باشید .

مفهوم کدک صوتی چیست ؟

برای درک کدک در ابتدا باید با چگونگی تبدیل صدا یا موج آنالوگ به دیجیتال آشنا شوید . آموزش ایزابل هنگامی که از یک سیستم دیجیتال برای برقراری ارتباط صوتی استفاده می‌کنید ، سیستم تلفنی باید امواج دریافتی از صدای شما را به بیت‌های دیجیتال تبدیل کرده و برای طرف مقابل ارسال نماید .

زمانی که یک فرد شروع به صحبت کردن می‌کند ، صدای او بین فرکانس ۲۰۰ تا ۹۰۰۰ هرتز قرار دارد . اما برای ارسال یک صدای قابل فهم در بستر تلفن کافیست فرکانس صدای وی را در بازه‌‌ی ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ هرتز برای طرف مقابل ارسال کنیم .

طبق نظریه Nyquist که در آن فرکانس بین ۳۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز را در سمت دیگر قابل بازسازی می‌کند ، اگر از بیشترین فرکانس صدای ارسالی به اندازه دو بار در ثانیه نمونه‌ برداری کنیم ، می‌توانیم صدای ارسالی را در سمت دیگر باز‌سازی نماییم . بنابراین برای ارسال یک موج آنالوگ در بستر دیجیتال کافیست به اندازه ۸۰۰۰ بار در ثانیه ( ۲*۴۰۰۰=۸۰۰۰ ) از فرکانس صدای انسان نمونه‌ برداری کنیم .

هر یک از این نمونه‌هایی که گرفته می‌شود یک بایت را اشغال می‌کند . در شکل ذیل یک ثانیه از محور نمونه‌گیری از سیگنال آنالوگ را مشاهده می‌نمایید .

 
کدک صوتی در ویپ
 

به این مرحله از تبدیل موج آنالوگ یه دیجیتال Quantization گفته می‌شود . همانطور که می‌بینید محور عمودی این شکل به دو بخش صفر تا ۱۲۷+ و ۱۲۷- تقسیم شده است و دلیل این موضوع این است که یک بایت ، ۸ بیت دارد که می‌تواند مقدار ۰ تا ۲۵۵ را نمایش دهد . این بایت برای نمونه گیری به دو بخش مثبت و منفی تقسیم شده است که بین اعداد ۱۲۷+ و ۱۲۷- قرار می‌گیرد . در صورتی که بیت اول سمت چپ ۱ باشد عدد به صورت مثبت خوانده می‌شود و در صورتی که بیت اول سمت چپ صفر باشد عدد به صورت منفی خوانده می‌شود .

پس با توجه به مطالبی که تا این مرحله گفته شد برای تبدیل صدای آنالوگ به دیجیتال از موج آنالوگ آن در هر ثانیه ۸۰۰۰ نمونه می‌گیریم که هر کدام از این نمونه‌ها یک بایت را اشغال می‌کند . بنابراین در مجموع  ۸۰۰۰ * ۸ = ۶۴Kbps پهنای باند برای ارسال این صوت در بستر دیجیتال احتیاج داریم .

حال که با نحوه تبدیل صوت آنالوگ به دیجتال آشنا شدید باید بدانید که به این روند تبدیل صوت ، کدک صوتی گفته می‌شود . این روند تبدیل ، انواع گوناگونی دارد . برخی از کدک‌های صوتی به خاطر کیفیت بالایی که دارند به پهنای باند زیادی احتیاج دارند و برخی از کدک‌های صوتی به خاطر استفاده از فشرده‌سازی پهنای باند کمتری را اشغال می‌کنند .

بررسی چند کدک صوتی :

همانطور که گفته شد هر کدک بسته به ویژگی‌هایی خود ، کاربرد و قابلیت‌های مختلفی دارد و کیفیت‌های صوتی گوناگونی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد . به عنوان مثال کدک G711 a-law که در بالا توضیح داده شد دارای کیفیت صدای خوبی می‌باشد . (نوع دیگر کدک G711 کدک G711 µ-law می‌باشد که بیشتر در آمریکا و ژاپن کاربرد دارد .)

برای بررسی کیفیت کدک‌های مختلف واحد اندازه‌گیری به نام میانگین نمره نظر ، MOS ایجاد شده است که به کیفیت صدای انتقالی توسط انواع کدک صوتی یک نمره اختصاص می‌دهد . در جدول ذیل می‌توانید برخی از کدک‌های متداول را همراه با پهنای‌ باند و نمره آن‌ها مشاهده نمایید .

 
بررسی کدک صوتی متداول
 

همانطور که در جدول فوق می‌بینید کدک‌های صوتی گوناگونی برای استفاده در سیستم‌های تلفنی وجود دارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های خود را دارند . مثلا کدک G.722 که به کدک HD معروف است دارای کیفیت صدای بسیار مطلوبی می‌باشد ولی از طرفی پهنای باندی معادل ۶۴Kbps دارد که در مکالمات دو طرفه با تعداد مکالمات بالا پهنای باند بسیار زیادی را اشغال می‌کند . از طرفی کدک‌هایی که دارای قابلیت فشرده‌سازی نیز هستند هم در جدول فوق مشاهده می‌شوند مانند کدک G.729 ، این کدک صوتی همانطور که مشاهده می‌کنید پهنای باند کمی احتیاج دارد ولی از کیفیت صدای خوبی برخوردار نیست .

بنابر‌این با توجه به مفهوم کدک صوتی و مطالبی که در مورد ویژگی‌های کدک‌های گوناگون مطرح شد به این نتیجه می‌رسیم که انتخاب کدک در راه‌اندازی یک سیستم تلفنی VOIP از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

کلام آخر :

با توجه به تمام نکاتی که در این مقاله آموزشی در مورد کدک صوتی ذکر شد می‌توان دریافت که در راه‌اندازی مراکز تلفنی ویپ بهتر است برای ارتباطات تلفن‌های داخلی از کدک‌های صوتی با کیفیت مانند : G.711 و برای ارتباطات شعبات شرکت و یا ارتباطاتی که از کانکشن‌هایی با پهنای باند محدود استفاده می‌کنید از کدک‌هایی با پهنای باند کمتر مانند : ILBC و یا GSM استفاده نمایید .

برای دریافت مقالات و ویدیو‌های آموزش ویپ ، کانال اینستاگرام و یا تلگرام ما را دنبال کنید تا از آخرین اخبار و آموزش‌های ما مطلع باشید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۸ ، ۱۱:۴۹
ویرا ویرا

اجازه بدهید قبل از پاسخ به سوال ویپ چیست ؟ مروری بر تاریخچه شکل گیری ارتباطات تلفنی بیندازیم :

ارتباطات تلفنی از کجا آغاز شد ؟

” آقای واتسون …. شما آنجا هستید ؟ ” voip چیست ؟ این اولین جمله‌ای بود که گراهام‌بل در صبح روز یکشنبه در تاریخ ۲۵  ژانویه ۱۹۱۵ در پشت تلفن بیان کرد . همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم این روز ، به عنوان نقطه شروع تماس با راه درو ثبت شده است .

امروزه تلفن یکی از مهم‌ترین سیستم‌هایی است که به صورت روزمره از آن استفاده می‌کنیم . با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که سیستم‌های تلفن‌همراه و فضای مجازی نیز داشته‌اند هنوز هم تلفن یکی از راه‌های اصلی ارتباطی بین انسان‌هاست . البته لازم به ذکر است که سیستم‌های تلفنی نیز نسبت به آن روز‌های اولیه خود تغییرات و پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است طوری که امروزه به یک اصل جدایی ناپذیر از تمامی منازل مسکونی گرفته تا شرکت‌های بسیار بزرگ آموزش ویپ تبدیل شده و این امر دقیقا همان چیزی است که می‌خواهیم به تفصیل درباره‌ی آن در این مقاله صحبت کنیم .

اگر کمی فراتر از کاربرد عادی تلفن در مغازه‌ها ، خانه‌ها و …. به کاربرد‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌تر این سیستم نگاهی بیندازیم با امکانات بسیار زیادی در زمینه ارتباطات آشنا می‌شویم . برای آشنایی با مراکز تلفنی و قابلیت‌های بی‌نظیر آن در ادامه مقاله آموزش voip  با ما همراه باشید .

 
ویپ چیست ؟
 

مرکز تلفن یا PBX چیست ؟ (Private Branch Exchange)

برای درک بهتر کاربرد و قابلیت‌های مراکز تلفنی بهتر است با یک مثال شروع کنیم . یک شرکت را تصور کنید که حدود ۲۰ کارمند دارد . اگر قرار باشد در این سازمان از یک مرکز تلفن برای برقراری ارتباط تلفنی استفاده نشود باید به هر کارمند یک خط تلفن اختصاص دهیم یعنی ۲۰ خط تلفن خریداری کنیم !!! که به این ترتیب هر کارمند باید ۱۹ شماره تلفن برای تماس با همکاران خود در خاطر مبارک جای دهد و برای تماس با همکاران خود نیز از خطوط تلفن مخابرات استفاده کند !!! علاوه بر این مشتریان شرکت نیز برای تماس با بخش‌های مختلف شرکت با ۲۰ خط تلفن رو به رو هستند !! بدیهی می‌باشد که چنین سناریویی غیر قالب اجراست و به دلیل وجود تعداد زیاد خطوط و همچنین استفاده از خطوط مخابرات برای تماس با همکاری که در اتاق کناری شماست باید هزینه‌ی قابل توجهی پرداخت نمایید .

برای جلوگیری از مشکلات این چنینی مراکز تلفن (PBX) روی کار آمدند . روش کار مرکز تلفن به این صورت می‌باشد که تمامی تلفن‌های موجود در شرکت به یک مرکز اصلی متصل می‌شوند و از این پس برای تماس با افراد داخل شرکت از بستر داخلی که توسط خود مرکز تلفن فراهم می‌شود استفاده می‌شود ، بنابراین برای تماس با همکاران خود در شرکت هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد . همچنین برای ایجاد تماس با محیط خارج از شرکت نیز بسته به نیاز شرکت تعدادی خط تلفن ( مثلا ۵ خط مخابرات برای ۲۰ نفر ) به مرکز تلفن متصل می‌کنیم تا کاربران بتوانند با شماره گیری یک عدد مشخص از طریق مرکز تلفن به خطوط مخابرات وصل شوند و تماس خود را با خارج از شرکت برقرار کنند .

انواع مرکز تلفن یا PBX

حال که با کاربرد استفاده از یک مرکز تلفن در شرکت‌ها ، ادارات ، موسسات و …. آشنا شدید بهتر است به صورت خلاصه با انواع آن آشنا شویم . به طور کلی مراکز تلفن به دو دسته آنالوگ و ویپ (IP) تقسیم می‌شوند . دسته‌ی اول یا همان مراکز تلفنی آنالوگ نسل قدیمی مراکز تلفنی می‌باشند که ‌بسته به نوع و مدلی که دارند یک سری قابلیت‌های نسبتا ساده را برای کاربران فراهم می‌کنند . اما آن چیزی که در این مقاله قصد معرفی و بررسی آن را داریم مرکز تلفنی VOIP می‌باشد بنابراین پس از بررسی پاسخ سوال ” ویپ چیست ؟  به بررسی مزایای ویپ می‌پردازیم و برتری‌های آن را نسبت به سیستم‌های آنالوگ قدیمی مطرح می‌کنیم .

 

و اما VOIP چیست ؟

برای پاسخ سوال ” ویپ چیست ؟ ” بهتر است ابتدا معنی لغوی آن را بررسی نماییم . کلمه‌ی VOIP مخفف عبارت Voice Over Internet Protocol می‌باشد . همانطور که از اسم آن پیداست این مراکز تلفنی روی بستر IP یا به عبارت ساده‌تر شبکه‌های کامپیوتری راه اندازی می‌شوند . پس اولین مزیت VOIP نسبت به سیستم‌های آنالوگ این است که در صورتی که در یک سازمان ، شبکه بین کامپیوتر‌ها راه اندازی شده باشد ، برای راه اندازی VOIP نیاز به هیچگونه کابل‌کشی مجدد نمی‌باشد چرا که مرکز تلفن ویپ روی همان ساختار شبکه قابل پیاده‌سازی است و همین امر باعث کاهش هزینه راه اندازی ویپ می‌شود . علاوه بر این اگر کمی با سیستم‌های کامپیوتری آشنا باشید ، می‌دانید که هر وسیله‌ای که وارد دنیای دیجیتالی و شبکه (IP) بشود یعنی قابلیت گسترش و توسعه بینهایتی دارد . در ادامه به بررسی برخی پارامتر‌های مراکز تلفنی VOIP می‌پردازیم .

 
 

مزیت‌ها و کاربرد‌های VOIP چیست ؟

ما قبلا در مقاله‌ای به تفصیل به بررسی مزایا و کاربرد‌های VOIP پرداخته ایم ، ولی خالی از لطف نیست که اینجا هم کمی در مورد مزایای VOIP چند نمونه ذکرنماییم :

  • امکان دسترسی از راه دور
  • قابلیت گسترش و مقیاس پذیری
  • پشتیبانی از فکس سرور نرم افزاری
  • اتصال شعبات مختلف شرکت به یکدیگر
  • استفاده از زیرساخت شبکه برای راه اندازی ویپ
  • تنظیم قابلیت ضبط تماس به صورت کاملا انعطاف‌پذیر
  • مدیریت متمرکز و آسان همراه با گزارش‌گیری پیشرفته
  • ارتباط با انواع CRM جهت ساماندهی سیستم تلفنی و افزایش بهره‌وری شرکت
  • تعریف داخلی‌ها به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ( روی موبایل و کامپیوتر‌ها )
  • کاهش هزینه‌های شرکت به دلیل استفاده از بستر شبکه و عدم نیاز به کابل‌کشی مجدد
  • ….

پیاده‌سازی سیستم تلفنی VOIP

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم در دنیای پیشرفته‌ی امروزی داشتن مشتریان وفادار که از خدمات کسب و کار شما راضی باشند یکی از مهم‌ترین اهداف هر سازمان است و آن چیزی که باعث جذب مشتری و ماندگاری آن در لیست خریداران محصول یا خدمات شما می‌شود کیفیت سرویس دهی شما به مشتریانتان می‌باشد . پس از بررسی پاسخ سوال ویپ چیست ؟ می‌توانیم به این نتیجه برسیم که یک سیستم تلفنی VOIP می‌تواند به افزایش بهره‌وری سازمان و بالا بردن کیفیت سرویس دهی به مشتریان کمک بزرگی کند . اگر شما هم در بازار رقابتی امروز به فکر ایجاد یک تحول در کسب و کارتان به کمک نصب و راه اندازی VOIP هستید ، می‌توانید با متخصصین شرکت VoiPing تماس گرفته و از مشاوره تخصصی و خدمات ما بهره‌مند شوید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۸ ، ۱۱:۴۷
ویرا ویرا

قبل از بررسی مزایای VOIP ویپ و به تصویر کشیدن امکانات و کاربرد های VOIP ، اجازه دهید یک حقیقت انکار ناپذیر را برای شما بازگو نمایم :

جهان امروز با تغییرات اساسی روبرو است . سیستم ها به یک تجربه بی‌‌درنگ تبدیل شده اند ؛ ما با جریان بی‌رحمی از پیام‌ها و ارتباطات روبرو هستیم . همه چیز در حال دیجیتالی شدن است تا توان هضم این همه اطلاعات به دوش کامپیوتر ها بیفتد .

سیستم های تلفنی هم از این قضیه مستثنی نیستند .مزایای VOIP ویپ یا Voice  Over IP انقلابی در صنعت مخابرات ایجاد کرد ، امکانات ویپ، مزایا و همچنین کاربرد VOIP ویپ به قدری است که مهاجرت از سیستم های آنالوگ سنتی را به سمت  آن اجتناب ناپذیر می کند ، هرچند اگر هنوز  هم دلیل کافی برای مهاجرت یا راه اندازی سیستم‌های VOIP ویپ نمی‌بینید به زودی مجبور به این کار خواهید شد زیرا مخابرات هم از چندی پیش خطوط تلفنی سازمانی را فقط به صورت دیجیتال ارائه می دهد .

با این اوصاف ما به چند کاربرد کلیدی و مزایای ویپ VOIP اشاره می کنیم :

مزیت سیستم‌های VOIP و کاهش هزینه های تلفنی :

یکی از  امکانات و مزیت های اساسی استفاده از سیستم‌های  تلفنی مبتنی برامکانات VOIP ویپ  کاهش هزینه های تلفن برای سازمان ها می باشد . با استفاده از آن هزینه مکالمه بین شعب مختلف رایگان خواهد بود (حتی اگر شعب بین اللملی داشته باشید) .

مقایس پذیری از مزیت‌های اساسی VOIP :

سیستم های مبتنی بر VOIP بسیار مقیاس پذیرند ، حتی اگر پرسنل سازمان شما چند برابر شود نیازی به تغییر زیرساختی در آن نخواهد بود . که این امکان در VOIP هم باعث کاهش هزینه در سازمان‌های در حال رشد می شود و هم زمان توسعه را کاهش می دهد .

از کاربرد های VOIP ویپ و ارتباط بین دفاتر مختلف :

با بهره گیری از کاربرد ها و امکانات VOIP ویپ دیگر لازم نیست برای ارتباط با سایر دفاتر خود از خطوط شهری استفاده کنید و یا برای ارتباط با شخص مورد نظر خود چند دقیقه معطل شوید ، شما می توانید همانند اشخاص داخل شعبه خود آنها را مستقیم  شماره‌گیری کنید .

دریافت و ارسال فکس از کاربرد های هیجان انگیز VOIP :

اگر از دستگاهای پر دردسر فکس خسته شده اید از مزیت های VOIP ویپ ، امکان ارسال و دریافت فکس بدون نیاز به دستگاه فکس می‌باشد ، حتی می توانید فکس‌های دریافتی را در پست الکترونیک خود مشاهده نمایید .

استفاده از ظرفیت شبکه موجود برای راه‌اندازی سیستم VOIP :

در همه سازمان‌ها شبکه کامپیوتری وجود دارد  .با بهره‌گیری از امکانات سیستم‌های مبتنی بر VOIP دیگر نیازی به سیم کشی مجزا برای تلفن‌ها نیست و می‌توان از همان زیرساخت برای تلفن ها هم استفاده کرد .

مزایای ویپ

عدم نیاز به خرید گوشی‌های تلفنی از مزیت‌ها و امکانات چشم‌گیر VOIP :

یکی از مزیت های سیستم های VOIP ویپ استفاده از کامپیوتر ها و یا گوشی های تلفن همراه به عنوان تلفن است . این مزیت خود دلیلی بر کاهش هزینه‌های خرید و تجهیز شبکه تلفنی در سازمان و یا کسب و کار شما دارد .

امکان برقراری کنفرانس تصویری از دیگر کاربرد های VOIP :

در سیستم های آنالوگ فقط امکان کنفرانس صوتی وجود داشت ولی با استفاده از سیستم های مبتنی بر ویپ شما می توانید یک کنفرانس تصویری با کیغیت را نیز تجربه نمایید .

تهیه گزارشات حرفه‌ای نتیجه هوشمندانه‌ی استفاده از امکانات VOIP  :

شما می‌توانید از امکانات گزارش گیری VOIP ویپ در سطوح مختلف کسب و کار خود استفاده نمایید ، به عنوان مثال می توانید کارکرد دقیق ( شامل زمان مکالمه شماره‌هایی که به آنها تماس گرفته شده ) پرسنل را به تفکیک  داشته باشید .

ضبط مکالمات ، از کاربرد های پر استفاده در VOIP :

امکان ضبط مکالمات یکی از ویژگی های جذاب سیستم های ویپ است شما می توانید تمام مکالمات را به تفکیک ضبط کنید و به راحتی توسط پنل وب جستجو کنید و به آنها گوش دهید .

ارتباط با انواع CRM و اتوماسیون اداری :

ارتباط سیستم تلفنی با CRM و اتوماسیون‌های اداری راه‌کاری ایده آل برای بالا بردن کیفیت سرویس دهی می باشد ، این اتفاق در سیستم های مبتنی بر VOIP به راحتی امکان پذیر است .

حتی شما می توانید سیستم های VOIP را به وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی خود متصل کنید و در پیگیری تلفنی اپراتور خود را کمتر درگیر کنید .

پیاده سازی سیستم‌های سیاست گذاری کاربردی بی‌نظیر در VOIP :

با استفاده از بهره مندی از مزایا و امکانات ویپ VOIP به راحتی می‌توانید دسترسی کاربران به داخلی های خاص و شماره های خاص شهری و کشوری را محدود کنید .

امکان اتصال به خطوط دیجیتال بدون سخت افزار اضافی در VOIP :

شما با استفاده از سیستم های ویپ می توانید از خطوط SIP Trunk و خطوط اینترنتی اپراتور‌های مختلف ، به راحتی استفاده نمایید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۸ ، ۱۱:۴۵
ویرا ویرا